Vi købte to lænestole og to fodskamler i en lokal møbelbutik, men da møbelbutikken kun havde den ene stol og den ene fodskammel hjemme, betaler vi for dem og et depositum på 500 kr. for den resterende del af ordren.
Efter aftalen skal den anden stol og den anden fodskammel leveres seks uger senere. Men allerede ugen efter meddelte vi forretningen, at vi havde fortrudt købet af den sidste stol og den sidste fodskammel. Forretningen svarede imidlertid, at vi ikke kunne annullere ordren, så møblerne ville blive leveret som aftalt.
Kan I oplyse, hvad der gælder efter købeloven?
Vi har sagt til indehaveren af forretningen, at vi ikke vil have møblerne og derfor heller ikke vil betale for dem. Men han svarer, at I så fald bliver sagen overgivet til inkasso.
Kan det være rigtigt?
”M.A.”
Svar:
To gange JA!
Når I køber varer i en forretning, har I ingen fortrydelsesret. Købt er købt, og det står kun til at ændre, hvis butikken vil være med til det.
Juridisk set er der ingen forskel på et køb, hvor I straks får møblerne udleveret, og en bestilling. Derfor har indehaveren ret i, at I ikke kan fortryde købet.
Ligeledes kan indehaveren sende sit krav til inddrivelse via fogedretten, dvs. til inkasso, såfremt I nægter at betale den bestilte stol og fodskammel. Dog kun forudsat at forretningen er i stand til at levere varerne som aftalt.
J.G./E.F.