Da jeg driver egen virksomhed, har min kone og jeg talt om, at vores hus og sommerhus skal overdrages til hende, så hun alene står som ejer af begge huse.
Her har vi fået beregnet, at det vil udløse cirka 24.000 kr. i tinglysningsafgift, men at dette beløb kan spares, hvis vi ændrer vores fælleseje til fuldstændigt særeje.
Er det rigtigt?
Kan der være problemer ved at gøre det?
”H.G.”
Svar:
To gange JA!
Som udgangspunkt skal der betales 0,6 % i tinglysningsafgift af såvel husets som sommerhusets senere kontante ejendomsvurdering, hvis du overdrager de to huse til din kone. Men tinglyser I samtidig med overdragelsen af huset og sommerhuset en ægtepagt, hvor I aftaler, at I har særeje om alt, hvad I ejer, skal der ikke betales 0,6 % i tingslysningsafgift af husenes seneste kontante ejendomsvurdering.
Den omtalte afgiftsfrihed er indført ved en overdragelse af fast ejendom som led i deling af fællesboet efter separation eller skilsmisse, og den er blevet udvidet til også at gælde ved opløsning af formuefællesskabet uden separation eller skilsmisse.
Vi må dog advare mod at opløse formuefællesskabet for at spare ca. 24.000 kr. Hvis I skulle blive separeret eller skilt, skal der ikke ske ligedeling af jeres værdier, og det kan give store tab til den ene af jer, hvis I for at spare tingslysningsafgift har givet afkald på halvdelen af den samlede formue.
Opretter I efter nøje overvejelse og grundig rådgivning en ægtepagt om rent særeje – og dermed sparer tinglysningsafgift – kan I på et senere tidspunkt ved en ny ægtepagt ophæve særejeægtepagten og vende tilbage til formuefællesskabet. Det medfører ikke, at den sparede værdiafgift skal betales.
J.G./E.F.