De seneste måneder har vi fået stadig højere regninger på vores samlepakke med tv-programmer og bredbåndstelefoni. Derfor gennemgik vi regningerne og fandt ud af, at hver gang vi ringede fra vores fastnettelefon til et mobilnummer, så var det dyrt. Og da de fleste efterhånden har skiftet fra fastnet til mobil, kan vi forudse, at vores regning udelukkende vil vokse endnu mere i fremtiden.
Da vi ringede til vores teleselskab for at finde en billigere løsning, tilbød den pågældende medarbejder noget overraskende, at vi kunne få fri tale – til mobil og fastnet – i hele 2015 for nul kroner. Vi spurgte ind til, om det medførte ændringer i vores abonnement, men det afviste den pågældende.
Senere samme dag modtog vi en e-mail med en besynderlig ordrebekræftelse. Her stod, at fordi vi havde opsagt et produkt – hvilket vi jo ikke havde – mistede vi vores samlefordele, og havde en ny bindingsperiode på seks måneder.
Vi ringede igen til selskabet for at få en forklaring. Men her kunne en anden medarbejder blot meddele, at den første medarbejder havde sagt noget forkert.
Kan vi fastholde selskabet på de løfter, som vi fik ved den første henvendelse?
Kan vi klage over selskabet?
”M.C.”
Svar:
JA! og TJA!
Juridisk set kan I fastholde selskabet på det tilbud, som I accepterede – dvs. ingen samtaleudgifter i 2015 – idet medarbejderen har en såkaldt stillingsfuldmagt og kan forpligte selskabet hvad angår sådanne aftaler. Men det forudsætter, at I kan bevise aftalen, og det kan I kun, hvis den pågældende medarbejder vil vedstå, hvad han sagde til jer i telefonen, og det vil han næppe.
I kan klage over jeres teleselskab, hvis I kan sætter kroner og øre på jeres klage. I så fald kan I klage til Teleankenævnet, efter I forgæves har forsøgt at klage til jeres teleselskab. Men da det handler om brudte løfter og uetisk salgspolitik, er det os bekendt ikke en sag, som I kan få nævnet til at behandle.
J.G./E.F.