Vi er tre søskende, der ejer et sommerhus. Det har været i familiens eje i generationer, og sådan skal det fortsætte, dvs. det skal nedarves i lige linje.
Vi har fået huset som en gave (fuldstændigt særeje) af vore forældre. Særejet skal sikre, at familieejerskabet ikke udvandes eller kompliceres unødigt i forbindelse med skilsmisser.
Jeg er gift, og vi har et voksent barn. Min mand og jeg har en ægtepagt med skilsmissesæreje.
Nu kommer spørgsmålet:
Hvis jeg dør før min mand, skal min sommerhusandel skiftes, og det medfører vel, at 50 % af andelens værdi overgår til min ægtefælle?
I en samejeoverenskomst om sommerhuset står følgende:
“Ved dødsfald blandt interessenterne arver livsarvinger i lige linje andelen”.
Men vi søskende kan vel ikke sætte arvelovens ud af kraft på den måde?
Kan I oplyse, hvad der skal gøres for at sikre, at mit barn med sikkerhed arver hele min andel i sommerhuset?
Kan et eventuelt arveafkald fra min ægtefælle begrænses til kun at gælde sommerhusandelen?
Vil min ægtefælle derefter kunne sidde i uskiftet bo med resten?
”U.N.”
Svar:
UPS for en mundtfuld!
Hvis du og din ægtefælle ikke opretter et testamente, står din ægtefælle ganske rigtigt til at arve halvdelen af alt, hvad du efterlader dig – herunder halvdelen af værdien af din andel i sommerhuset.
Som du selv skriver, så kan du og dine søskende ikke sætte arvelovens regler ud af kraft i en samejeoverenskomst. Derfor kan dit ønske kun opfyldes, såfremt du og din mand opretter et testamente.
Din mand kan udmærket give afkald på at arve din andel af sommerhuset, og det kan medtages i jeres testamente.
Juridisk set er der intet til hinder for, at din mand vælger at sidde i uskiftet bo med resten af alt, hvad du efterlader dig, dvs. ud over den omtalte andel af sommerhuset.
Du gør klogt i at købe juridisk bistand til at få udformet det korrekte testamente.
J.G./E.F.