Min datter købte i november et par vinterstøvler til kr. 399, og hun fik ved købet at vide, at støvlerne var syntetiske og ikke kunne imprægneres.
Efter et par måneder med almindelig brug flossede overfladen på snuderne. Støvlerne blev limet, men snart var den gal igen, og denne gang meget værre. Igen tilbød butikken at lime støvlerne, hvilket var det eneste, butikken kunne tilbyde. Jeg fik at vide, at jeg burde have vidst, at syntetiske støvlers overflade er tynd som en plasticpose og ikke tåler masser af vand og vintervejr.
Undervejs har jeg forsøgt at gøre købelovens reklamationsret gældende, idet vinterstøvlerne ikke var fabrikeret til at bruges som vinterstøvler. Jeg har forsøgt at få butikken til at tage støvlerne retur eller eventuelt ombytte dem til et par nye. Men butikken svar var, at købelovens reklamationsret ikke kan anvendes, da jeg ikke kan forvente, at syntetiske støvler kan holde en hel sæson.
Kan I forklare, hvordan købelovens reklamationsret kan benyttes i et tilfælde som det omtalte?
"I.T."
Svar:
JA!
Hvis de omtalte støvler blev solgt under betegnelse "vinterstøvler", må det anses for givet, at de kan tåle vintervejr. Derfor er det en fejl eller mangel, at støvlerne flosser på snuderne.
Forretningen kan i første omværing afværge din datters eventuelle krav på at hæve handlen ved at tilbyde en reparation. Men når den ikke hjælper, kan din datter hæve handlen og kræve sine penge retur.
Problemet for din datter vil imidlertid være, at hun ikke kan gå videre til Forbrugerklagenævnet med en sag som den omtalte, for nævnet behandler kun klager over sko og støvler, hvis prisen har været mindst 500 kr. Derfor kan din datter kun komme videre med sit krav ved at få udtaget stævning og køre en egentlig retssag mod butikken, og det vil på ingen måde være besværet og den økonomiske risiko værd.
J.G./E.F.