I forbindelse med vor datters konfirmation reserverede jeg et festlokale og betalte et depositum på 1.500 kr. Jeg modtog en bekræftelse på reservationen og en kvittering for det indbetalte depositum.
Senere læste jeg i avisen, at der var tvist om det pågældende sted, og jeg ringede til udlejeren af festlokalet, der forsikrede mig om, at uenigheden ikke ville få konsekvenser for vores aftale.
Nu har jeg modtaget et brev, hvor jeg kan læse, at stedet er overtaget af en anden, og at der skal indrettes en restaurant i lokalerne. Derfor kan vi ikke holde konfirmationsfesten på det omtalte sted.
Den tidligere udlejer har etableret et nyt firma, der driver samme form for virksomhed, men fra en helt anden adresse. Jeg har forsøgt at få en snak med udlejeren, men uden held.
Kan I oplyse, hvordan jeg får det indbetalte depositum tilbage igen?
"K.H."
Svar:
TJA!
Hvis lokalet blev udlejet i den pågældendes navn, kan I udtage stævning og køre en sag mod vedkommende. Men har vedkommende ingen værdier, ender I desværre med en større regning – i form af advokatudgift m.v. – som I skal betale.
Blev lokalet derimod udlejet af det selskab, der drev stedet, fx et anpartsselskab, kan I undersøge, om det fortsat eksisterer, og om der er midler i selskabet. Men meget peger i retning af, at selskabet er gået nedenom og hjem, og at I ikke har udsigt til at få jeres depositum tilbagebetalt.
I har sandsynligvis tabt det omtalte depositum, og I gør klogt i at leje det næste festlokale hos en udlejer, der har drevet denne form for virksomhed i mange år.
J.G./E.F