Min mand og jeg bruger ofte hinandens NemID og har derfor vores nøglekort i en aflåst skuffe i skrivebordet.
Nu har vi talt om, hvorvidt der kan være en risiko ved, at ægtefæller bruger hinandens nøglekort.
Kan I svare på det?
”L.P.”
Svar:
JA!
Hvis to ægtefæller kan fuld tillid til hinanden, og hvis ingen af dem kunne drømme om at snyde den anden, kan det være praktisk at kende hinandens koder og gøre som omtalt. Men – og med stort: MEN – da den juridiske verden ikke forhindrer misbrug i den omtalte situation, så kan nøglekort og koder misbruges på en række områder.
Din mand kan fx gennemføre en skilsmisse, uden du ved det, når han kender din kode og har dit nøglekort. Det fremgår indirekte af Statsforvaltningen hjemmeside:
”Når du skal separeres eller skilles, skal du vælge den blanket, der passer til din situation. Som udgangspunkt skal du bruge Statsforvaltningens digitale blanketter, hvor du logger på og underskriver med dit NemID”.
Din mand kan også sælge din andel af huset eller din bil, uden du ved det, se fx følgende:
”Hos SKAT er det muligt at omregistrere sin bil og andre køretøjer med nummerplader online, og dermed spare turen på Motorkontoret. Det koster 340 kr. og kræver blot køretøjets registreringsattest samt betalingskort og NemID”.
Vi ønsker ikke at skræmme dig eller andre, der bruger hinandens nøglekort, men vi er nødt til at svare juridisk rigtigt. Nemlig at det åbner muligheder for misbrug.
J.G./E.F.