Jeg bor hos min kæreste i hans hus. Vi har ingen børn sammen, men derimod hver især børn. Han har et barn, og jeg har to børn
På det seneste har vi talt om at gifte os for at sikre hinanden.
Kan I oplyse, hvordan jeg står, hvis vi gifter os, og hvis min kæreste dør før mig?
Kan jeg blive i huset i den situation?
”M.L.”
Svar:
To gange TJA!
Vi har ingen mulighed for at svare på, hvordan du står som enke, og om du ”kan blive i huset”. Svarene på dine spørgsmål afhænger af jeres konkrete økonomiske situation samt den formueordning, som I vælger at have i jeres ægteskab, dvs. fælleseje, skilsmissesæreje eller fuldstændigt særeje, og om I opretter et testamente, hvor I begunstiger hinanden.
Hvis I gifter jer og får den formueordning, der automatisk følger med et ægteskab, dvs. fælleseje, står du til at arve halvdelen af din kærestes værdier. Desuden får du måske flere af hans værdier, når fællesboet skal opløses. Nemlig hvis han ejer større værdier end dig.
Men der er mange andre muligheder. Derfor gør du og din kæreste klogt i at få juridisk rådgivning om de forskellige formueordninger i et ægteskab, inden I gifter jer, lige som I skal drøfte, hvordan I ønsker, at den længstlevende af jer skal stå rent økonomisk.
Juridisk set kan det laves, så du sidder tilbage med næsten alt, hvad I begge ejer, og så jeres tre børn kommer til at dele alt, hvad du efterlader dig. Men det opnår I kun, hvis jeres ægteskab suppleres af et testamente.
J.G./E.F.