Min mand og jeg blev gift i 1964, og jeg går ud fra, at vi har fælleseje, da jeg aldrig har skrevet under på andet.
Er det korrekt?
På husskødet står kun min mands navn
Betyder det, at huset er min mands særeje?
”G.B.”
Svar:
JA! og NEJ!
Når du og din mand ikke har underskrevet en ægtepagt, som derefter er blevet tinglyst, så har I den formueordning, der automatisk følger med et ægteskab. Nemlig fælleseje.
Selv om I har fælleseje, kan I hver for sig stå som ejere af forskellige aktiver, fx bilen og huset. De pågældende aktiver indgår i så fald i jeres respektive andele af fællesejet, også kaldet for jeres bodele.
Det er intet i et fælleseje, som I ejer i fællesskab, medmindre I har købt det med begge jeres navne på købekontrakten. Betydningen af fællesejet viser sig, når jeres ægteskab ophører, fx ved en skilsmisse eller ved død. I den situation får du krav på halvdelen af din mands værdier, og han får krav på halvdelen af dine værdier.
Efter det oplyste står huset i din mands andel af jeres fælleseje, men du har som omtalt krav på halvdelen af værdien i tilfælde af en skilsmisse eller ved død.
J.G./E.F.