For cirka et år siden købte jeg et par kraftige travesko på tilbud for 495 kr. Men nu er sålen slået fra, og derfor har jeg henvendt mig til den sportsforretning, hvor jeg købte skoene.
Forretningen mener ikke, der er tale om en fejl, som jeg kan få udbedret gratis under garantien på to år. I stedet bliver der sagt, at jeg ikke kan forvente, at sådanne sko kan holde længere, når jeg har brugt dem meget.
Har jeg ikke to års garanti?
Kan jeg klage over den pågældende butik i denne sammenhæng?
"L.K."
Svar:
BÅDE-OG! samt NEJ!
Som forbruger har du ikke to års garanti. I stedet gælder en såkaldt reklamationsfrist på to år, og den medfører, at fejl og mangler ved en vare måske skal udbedres gratis, hvis de viser sig inden for de første to år efter købet.
Var din sål gået i stykker inden for de første seks måneder, efter du købte skoene, så ville du have krav på en gratis reparation eller ombytning til et par nye sko. Men når sålen først går i stykker senere, skal du som kunde sandsynliggøre, at der hele tiden, dvs. fra du købte skoene, har været en fejl ved dem, og at den først viser sig i form af en ødelagt sål et år senere.
Desuden bliver det afgørende, hvad du kan forvente af holdbarhed ved en sål, når du køber et par sko til 495 kr. Derfor kan forretningen have ret i, at du ikke kan forvente en længere holdbarhed ved en sål på et par travesko, der er brugt meget det seneste år.
Da beløbet er under 500 kr., har du ingen mulighed for at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet.
Hvis butikken fastholder sit synspunkt, kan du kun komme videre med sagen via en egentlig retssag, og det vil under ingen omstændigheder kunne betale sig for dig.
Du kan med andre og klare ord kun gøre én ting. Nemlig købe dine travesko i andre butikken for fremtiden.
J.G./E.F.