Jeg er muligvis blevet snydt i et bilkøb og vil høre, hvad jeg kan gøre i den sammenhæng.
Da jeg købte bilen, bad jeg om at få servicebogen, men sælgeren sagde, at han ikke lige kunne finde den. Nu bliver sælger ved med at sige, at han ikke kan finde den, og jeg har mine bange anelser. Jeg ville selvfølgelig aldrig have købt en bil til 32.000 kr., hvis der ikke fulgte en udfyldt servicebog med.
I annoncen, som jeg reagerede på, stod følgende: ”Service ok”.
Kan I oplyse, hvad jeg har af muligheder?
”E.J.”
Svar:
JA!
Dine muligheder afhænger af, om du har købt den brugte bil hos en forhandler eller af en privat person. Hvis du har købt den af en privat ejer, kan du kun komme videre med en eventuel sag ved at gå rettens vej, og det kan blive en bekostelig og langvarig affære. Har du derimod købt den hos en forhandler, har du automatisk to års reklamationsret, og du kan ved uenighed om fejl og mangler – herunder den manglende servicebog – klage til Ankenævn for Biler.
Juridisk set har du dummet dig ved at købe en brugt bil, uden du har set servicebogen, eller uden du i købekontrakten har taget forbehold for, at du skal have udleveret servicebogen.
Du kan kun hæve købet og kræve dine penge igen, hvis der er tale om en væsentlig mangel, og det er der næppe efter det oplyste. Derfor står du efter vor vurdering med en vanskelig sag, hvor du kan kræve et afslag i prisen eller erstatning, hvis der er fejl og mangler – fx i form af den manglende servicebog – ved det købte.
Send eventuelt sælgeren et anbefalet brev, hvor du forlanger dokumentation for det udsagn – ”Service ok” – som var afgørende for dit køb af bilen. Tilføj at du agter at gå videre med sagen, såfremt du ikke får den ønskede dokumentation, da du i givet fald mener, at du er blevet snyd til at købe den brugte bil på baggrund af sælgerens ” urigtige eller vildledende oplysninger”.
J.G./E.F.