Jeg har købt et fryseskab hos en hvidevareforhandler og fik ved købet oplyst, at der var et års garanti.
Hidtil har jeg troet, at der er to års garanti på alle varer.
Har jeg taget fejl?
”B.B.”
Svar:
BÅDE-OG!
Du tager fejl på den måde, at der ikke er to års ”garanti” på alle varer, som du måtte købe i fysiske forretninger eller i netbutikker. Der er derimod en frist på to år – en såkaldt reklamationsfrist – hvor du kan gøre indsigelse, såfremt der viser sig at være fejl og mangler ved det købte.
Den pågældende hvidevareforhandler kan godt give dig et års garanti, men du har tillige en reklamationsfrist på to år. Derfor er det ved nye varer vel smart at gøre tingene på en måde, idet visse kunder fejlagtigt kan tro, at de selv hænget på fejl og mangler, der viser sig senere end et år efter købet.
En garanti som den omtalte giver efter vor opfattelse kun mening ved salg af brugte genstande. Her skal eventuelle fejl og mangler bedømmes efter en særlig skala, så her kan det være en fordel at være sikker på at få det købte repareret under garantien.
J.G./E.F.