For et par måneder siden købte jeg en brødrister, hvor varmelegemet gik i stykker. Jeg henvendte mig til butikken, hvor jeg købte varen, og brødristeren blev returneret til fabrikanten for at blive repareret.
Efter et stykke tid meddelte forretningen mig, at brødristeren ikke kunne repareres, og at den i øvrigt ikke kan skaffes mere, fordi den er udgået af produktion.
Forretningen vil ikke give pengene retur, men forlanger, at jeg køber en anden og dyrere brødrister.
Kan jeg tvinges til det?
"H.E."
Svar:
NEJ!
Når du reklamerer over fejl ved en vare, som du har købt i en butik, kan forretningen vælge at lade fejlen udbedre, dvs. at udskifte det defekte varmelegeme. Men kan varen ikke repareres – som i dette tilfælde – kan du hæve købet og kræve dine penge tilbage.
Efter købelovens regler har forretningen ingen mulighed for at spise dig af med et tilgodebevis, lige som den heller ikke kan forlange, at du skal købe en anden og dyrere brødrister.
Hvis brødristeren har kostet under 800 kr., hvad den sandsynligvis har, er du afskåret fra at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet. I den situation kan du kun komme igennem med kravet, hvis du udtager stævning og kører en egentlig retssag mod butikken.
Prøv eventuelt at tage en ny snak med den daglige leder af forretningen, som du kan bede læse, hvad der står i købelovens § 78 stk. 4:
"Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning".
J.G./E.F.