Jeg købte et par lange bukser i en forretning, der havde "Helt hen i vejret- tilbud". Bukserne var nedsat fra 945 til 295 kr., og i forretningen var der et skilt med teksten: " Reklamation skal fremsættes inden to uger".
Da jeg et par måneder senere havde vasket bukserne og fulgt vaskeanvisningen, var de krympet til cirka to størrelser mindre, såvel i længden som om livet. Derfor henvendte jeg mig til forretningen for at få mine penge igen. Men det nægter forretningen, der henviser til, at jeg skulle have reklameret inden for en frist på to uger.
Kan forretningen indføre en sådan regel?
"C.L."
Svar:
NEJ!
Som forbruger har du to år til at reklamere over fejl og mangler – også ved udsalgs- og tilbudsvarer – og det kan forretningen ikke ændre på ved at hænge et skilt op med andre betingelser.
Fristen på et år fremgår af købelovens § 83 stk. 1, hvor der står følgende:
"Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med almindelig hæderlighed".
Efter købelovens § 1 stk. 2 kan den citerede regel " ikke fraviges til skade for køberen", dvs. skiltet i forretningen har ingen juridisk betydning.
Tag eventuelt dette svar med hen i forretningen, og hvis det heller ikke hjælper, kan du tage en snak med Forbrugerstyrelsen.
J.G./E.F.