Denne brevkasse har tidligere oplyst, at når et bo ikke indeholder værdier for mere end omkring 40.000 kr., så hæfter den, der afholder afdødes begravelse, ikke for afdødes husleje, telefon m.m.
Derfor står vi nu uforstående overfor at have modtaget opgørelse fra afdødes udlejer. Et brev hvor udlejer i depositummet modregner en måneds husleje samt cirka 9.000 kr. til udbedring af skader i lejligheden.
Har udlejer fulgt loven?
”O.M.”
Svar:
JA!
Når et bo udlægges til den, der har sørget for begravelsen, er det af ringe værdi, og den pågældende hæfter ikke for noget, fx afdødes husleje, telefon og skyldige varmebidrag. Men det er der heller ikke tale om i denne sag, hvor afdøde har indbetalt et depositum, som er udlejers sikkerhed for betaling af de omtalte beløb. Derfor kan udlejer modregne i depositummet. Men rækker det ikke til at indfri de skyldige beløb, er det ærgerligt for udlejer. I den situation kan udlejeren ikke komme igennem med krav over for den person, dvs. dig, som boet er udlagt til.
J.G./E.F.