Min datter købte for seks uger siden en kaffemaskine til 999 kr., men allerede en måned efter købet, så virkede maskinen ikke mere. Jeg mener, at sælgeren, iht. købeloven skal tage kaffemaskinen retur og udlevere en ny maskine. Sælgeren mener ikke, at købeloven kan tolkes på den måde og siger, at min datter må vente på, at kaffemaskinen bliver repareret hos leverandøren. Sælgerens begrundelse for afslag er, at det vil koste ham uforholdsmæssigt meget at udlevere en ny kaffemaskine.
Er sælgerens påstand juridisk rigtig?
”F.A.”
Svar:
Sandsynligvis NEJ!
Når kaffemaskinen ikke fungerer, har din datter efter købelovens § 78 stk. 1 følgende muligheder:
”Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem afhjælpning af mangelen, levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering), et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig”.
I dette tilfælde ønsker din datter at få en ny kaffemaskine, dvs. omlevering, og her gælder efter købelovens § 78 stk. 2 følgende:
”Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger”.
Efter vor vurdering holder sælgerens påstand ikke i en sag som den omtalte, hvor kaffemaskinen er af relativ lav værdi, og hvor køber kan have svært ved at undvære kaffemaskinen, mens den bliver sendt til reparation. Men det kan kun afgøres via en egentlig retssag, for klager over varer til under 1.000 kr. kan ikke indbringes for Forbrugerklagenævnet. Derfor kan der først gives et helt sikkert juridisk svar, når der foreligger en dom. Men der er næppe forbrugere, som vil påtage sig den økonomiske risiko ved en sådan retssag.
J.G./E.F.