Min kones søster er død, og hun efterlader sig hverken børn eller ægtefælle.
Min kone er endnu ikke blevet indkaldt til et møde i skifteretten, og os bekendt har hendes søster aldrig oprettet et testamente.
Ud over min kone var der oprindeligt endnu en søskende, men han døde for mange år siden, og ingen i familien har i de mellemliggende år haft kontakt med hans to børn.
Er min kone enearving i boet?
Får skifteretten automatisk kendskab til den afdøde brors to børn?
”P.L.”
Svar:
NEJ! og MÅSKE!
Efter det oplyste står din kone til at arve halvdelen, mens den afdøde brors to børn deler den anden halvdel. Når en søskende er død forinden, går den pågældende arveandel videre til lige deling mellem den afdøde søskendes børn.
Da den afdøde hverken efterlader sig børn eller ægtefælle, har kun frit kunnet bestemme, hvem der skal arve hendes værdier. Men det forudsætter, at hun har oprettet et testamente.
Vi kan ikke svare på, om skifteretten selv finder frem til, at der er en afdød søskende, som har efterladt sig to børn. Men når din kone ved det, har hun pligt til – og under strafansvar – at oplyse det til skifteretten
J.G./E.F.