Jeg købte for syv år siden et solfangeranlæg, som et par gange har været i stykker, og hvor leverandøren har repareret det. Nu er anlægget igen gået i stykker, men leverandøren vil ikke reparere det, medmindre jeg betaler. Han siger, at han ikke hæfter for den 12-årige garanti, som producenten af anlægget har givet, og som den italienske virksomhed ikke længere kan opfylde, fordi den er gået konkurs.
I det skriftlige tilbud, som jeg accepterede, har montøren skrevet følgende:
”Fakta om paneler: Produceret i Kina. 200 watt pr. panel. Producenten yder 12 år produktgaranti”.
Er den pågældende montør ikke forpligtet til at efterkomme den omtalte garanti?
”M.O.”
Svar:
NEJ!
Når producenter giver en særlig garanti, så har sælgere af deres varer pligt til at oplyse det overfor deres kunder. Derfor har den pågældende montør gjort det rigtige i sit tilbud til dig. Men det betyder ikke, at sælgeren af den pågældende vare skal opfylde producentens garanti.
Du har to års reklamationsret over for montøren, hvis der er fejl og mangler ved dit solfangeranlæg. Men produktgarantien kan ikke længere opfyldes, når virksomheden er gået konkurs.
J.G./E.F.