Jeg bestilte en plæneklipper via en netbutik, og jeg fik en ordrebekræftelse med et nummer, så jeg kunne følge forsendelsen af varen.
Dagen efter ringede jeg til netbutikken for at høre, hvornår varen ville blive sendt. Her var svaret, at den var på vej, og at jeg ville modtage den i løbet af dagen.
Der kom imidlertid ingen plæneklipper, og da jeg ringede igen, beklagede netbutikken, at der havde været rod i dens lagerbeholdning. Derfor var det forkert, at jeg havde fået en ordrebekræftelse, for varen kunne ikke leveres.
Jeg kan se på nettet, at jeg kan købe plæneklipperen andre steder, men til en noget højere pris.
Skal jeg affinde mig med den omtalte behandling?
Er der noget, som jeg kan forlange?
”F.B.”
Svar:
TJA! og JA!
Det er op til dig, om du vil lægge arm med den omtalte netbutik, men juridisk set står du med en god sag. Når netbutikken har bekræftet dit køb, så kan du fastholde det, og hvis netbutikken fortsat ikke vil eller kan levere varen, har du mulighed for at købe plæneklipperen et andet sted og efterfølgende kræve forskellen i pris betalt af den pågældende netbutik.
Det fremgår af købelovens § 21 stk. 1 og § 23:
”Leveres salgsgenstanden ikke i rette tid og skyldes dette ikke køberens forhold eller en hændelig begivenhed, for hvilken han bærer faren, har køberen valget mellem at forlange genstanden leveret og at hæve købet”.
”Angår købet en bestemt genstand, og bliver denne ikke leveret i rette tid, har sælgeren at svare skadeserstatning…”.
J.G./E.F.