Da jeg for kort tid siden besøgte min søster, tog vi på indkøb, og det blev en chokerende oplevelse. På vej ud af en butik gik tyverialarmen i gang, og derfor stoppede jeg op, mens andre kunder blot fortsatte ud på gaden.
En ekspedient kom ilende og bad mig følge med ind i forretningen igen. Her skulle jeg tømme indholdet af min taske ud på disken, og det var yderst pinligt, for jeg havde ikke stjålet noget.
Må en ekspedient opføre sig på en sådan måde, mens andre kunder er til stede?
Jeg fik end ikke en undskyldning.
"T.B"
Svar:
NEJ!
Hvis en tyverialarm i en forretning går i gang, kan forretningens personale foretage en såkaldt civil anholdelse, dvs. tilbageholde en kunde, men kun hvis der er en begrundet mistanke om, at kunden har stjålet noget.
Personalet har ingen som helst ret til at visitere eller afhøre en kunde, og du havde været i din gode ret til at nægte at tømme din taske og besvare spørgsmål overhovedet. Retsplejeloven foreskriver nemlig, hvad forretningen har pligt til i forlængelse af en eventuel privat anholdelse:
"Den anholdte skal snarest muligt overgives til politiet med oplysning om tidspunktet og grundlaget for anholdelsen".
Retsplejeloven indeholder også en regel, der giver dig og andre kunder mulighed for at få erstatning for økonomisk skade samt lidelse, tort og ulempe, når en anholdelse, fx på grund af en fejlalarm, har været uberettiget.
Tillige kan du kræve erstatning efter de almindelige regler, når en butik overtræder reglerne på en så grov måde, som der her er tale om. Du kan jo på ingen måde klandres for, at der er problemer med butikkens tyverialarm.
J.G./E.F.