Jeg abonnerede for nogle år siden på et blad, og nu forsøger forlaget tilsyneladende at påtvinge mig et nyt halvårligt abonnement. Forlaget har sendt mig et gratis blad samt følgende hilsen:
"Gratis prøvenummer. Det er efterhånden længe siden, vi har været i kontakt med dig.
Vi vil gerne have dig som kunde igen. Vi tilbyder dig hver måned et blad for kun 45 kr. Hvis du ikke afbestiller dette prøveabonnement, modtager du fremover bladet hver måned for kun 45 kr. pr. gang. Du sparer derfor 150 kr. ved at tage imod dette tilbud".
"Hvis du ikke ønsker at modtage bladet, skal du blot udfylde kuponen i bunden af denne side og sende den til os. Så sørger vi for, at du ikke modtager bladet mere. Hvis du ønsker at tage imod tilbudet, skal du ikke foretage dig noget. Næste måned dumper bladet helt automatisk ind af din dør med et girokort".
Der er en afbestillingskupon på brevet, hvor forlaget gør mig opmærksom på, at der skal sættes porto på.
Kan det være juridisk korrekt, at jeg skal afbestille noget, jeg ikke har bedt om, bare fordi jeg engang har været abonnent på bladet?
Er det lovligt at sætte mig i udgift for noget, jeg ikke har bestilt?
"N.B."
Svar:
To gange NEJ!
Du kan beholde bladet og de efterfølgende blade gratis, når forlaget sender dem til dig, uden du har bestilt dem, og uden der er tale om en fejl. I den situation gælder følgende regel:
"Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit".
Som forbruger kan du ikke forpligtes til at betale et abonnement på den omtalte måde, hvor du bliver bedt om at afmelde noget, som du aldrig har bestilt. Det må betegnes som en både ulovlig og usmagelig fremgangsmåde.
J.G./E.F.