Til min overraskelse har jeg fået tilsendt to par sokker som et gratis "testabonnement", hvor jeg skal betale et ekspeditionsgebyr på 39 kr., og hvor jeg kan udmelde mig på en hjemmeside i Estland.
Jeg har ikke bestilt noget som helst hos det pågældende firma og finder det urimeligt, hvis jeg skal betale et ekspeditionsgebyr og bruge tid på at opsige et abonnement, jeg aldrig har tegnet.
Kan I oplyse, hvordan jeg juridisk tackler denne form for afpresning?
"L.Å."
Svar:
JA!
Når du ikke har bestilt sokkerne, behøver du ikke at foretage dig noget som helt, for du skal hverken betale et ekspeditionsgebyr eller returnere sokkerne. Derimod kan du beholde sokkerne gratis eller smide dem ud, hvis du ikke vil have dem. Det fremgår af forbrugeraftalelovens § 8, der bestemmer følgende:
"Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit".
Efter vore erfaringer har du modtaget sokkerne fra en af de Internet-butikker, som man gør klogt i at holde sig langt væk fra, da det er mere plat end reel handel. Men om det holder stik, kan du tjekke ved at tage en snak med Forbrugerstyrelsen såkaldt hotline, der måske har fået en del henvendelser vedrørende det pågældende firma.
J.G./E.F.