Vi fik i efteråret bygger et nyt hus, og her betalte vi en havearkitekt for at lave en skitse til en korrekt anlagt have med terrasser. Derefter fandt vi et havefirma, som vi bestilte til at udføre arbejdet, og der blev aftalt en fast pris i en kontrakt.
Det pågældende havefirma sendte to polske arbejdere, som ikke kunne et ord dansk og kun meget lidt engelsk. Derfor havde vi ingen mulighed for at kommunikere med dem, mens de lavede arbejdet.
Da de var færdige, sendte vi havefirmaet en e-mail, hvor vi beskrev en række fejl, som skulle rettes, inden vi ville betale den tilsendte faktura.
Vi har aldrig fået svar, og nu bliver vi rykket for betalingen.
Kan vi lade være med at betale fakturaen?
Kan I oplyse, hvad vi kan gøre for at få rettet fejlene?
”C.G.F.”
Svar:
Til dels NEJ! og JA!
I kan ikke holde hele betalingen tilbage, fordi der er fejl og mangler ved det udførte arbejde. I stedet skal I betale, hvad I skylder for den del af arbejdet, der er korrekt udført.
I kan eventuelt få et andet havefirma til at beregne, hvad det skal have for at udbedre de omtalte fejl, og dette overslag kan I trække fra den regning, som I har modtaget fra malerfirmaet. Men send samtidig malerfirmaet et anbefalet brev, hvor I oplyser, hvordan I kommer frem til det beløb, som I indbetaler, og hvor I giver firmaet en frist til at udbedre de fejl og mangler, som I har påpeget over for firmaet.
Tilføj at det resterende beløb vil blive indbetalt, såfremt udbedringsarbejdet bliver udført inden for fristen.
J.G./E.F.