Jeg købte i efteråret en 30 fods speedbåd i glasfiber til min datter. Vi var to mand, der ude at se på båden, som stod i en stor hal.
Da vi skulle afhente den, var vi tre mand, som lige skulle undersøge den, inden vi betalte. Den var tilsyneladende i orden, motor blev startet m.v.
Vi blev ikke gjort opmærksom på, at skroget på et tidspunkt havde fået en skade og var blevet repareret, hvilken man umiddelbart ikke kunne se ved de to besigtigelser.
Efter vi fik båden hjem og var ude at sejle i sammenlagt fire timer, blev vi næste morgen ringet op fra bådelauget med en kedelig besked. Nemlig at vores båd stod på havbunden.
Det viste sig, at lappen på skroget var blevet utæt med vandindtrængen til følge.
Kan vi få erstatning for skjulte fejl?
”J.Ø.”
Svar:
Sandsynligvis NEJ!
Hvis du – hvad vi antager – har købt båden af en privat person og som beset, har du ikke mulighed for at få erstatning, medmindre du kan påvise, at sælgeren var klar over, at ”lappen” ikke kunne holde. En bevisbyrde som du næppe kan løfte.
Her gælder købelovens § 47:
”Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt”.
Har du derimod købt båden af en erhvervsdrivende, dvs. et såkaldt forbrugerkøb, så har du reklamationsret og kan få erstatning, lige som du måske kan hæve handelen og få dine penge igen. J.G./E.F.