Da et lavprisvarehus reklamerede med 30 procent på alt legetøj, valgte jeg at bestille flere varer – herunder to pedalbiler i metal til 2.168,60 kr.
Jeg sendte min bestilling via lavprisvarehuserts hjemmeside og tastede koden til mit betalingskort, så beløbet automatisk kunne trækkes på min konto. Derefter modtog jeg følgende besked:
”Vi er rigtig glade for, at du har valgt at handle på …. Vi sender dig her en automatisk besked som kvittering for, at vi har modtaget din ordre. Så snart din ordre er afsendt, vil du modtage en e- mail med din faktura”.
Derefter modtog jeg pr. e-mail en kvittering med et ordrenummer og besked om, hvornår varerne ville blive leveret, og senere samme dag modtog jeg en opdatering af min ordre.
Næste aften fik jeg imidlertid følgende besked i e-mail:
”Beklager at måtte meddele dig, at vi desværre ikke har mulighed for at levere de to pedalbiler på din ordre. Grundet tekniske problemer er der lagt flere bestillinger på hjemmesiden, end vi har varer på lager. Dette er dybt beklageligt, og vi undskylder for fejlen
Jeg har ringet til lavprisvarehusets kundeservice, som blot meddeler, at man har ret til at annullere en ordre, og at det skulle fremgå af betingelserne. Men på kvitteringen står udelukkende
”I tilfælde hvor ordremængden ikke accepteres, vil du blive kontaktet af kundesupport hurtigst muligt”.
Har lavprisvarehuset ret til at annullere mit køb på den omtalte måde?
Jeg kan købe de omtalte pedalbiler mange andre steder, men til en højere pris, da disse forretninger ikke reklamerer med 30 % rabat.
Kan forretningen annullere ordren ved at henvise til det omtalte forbehold på kvitteringen?
Er der noget, som jeg kan gøre?
”E.L.”
Svar:
NEJ!, NEJ! og JA!
Efter vores vurdering og din beskrivelse af sagen er der indgået en bindende købsaftale, og det er ikke dit problem, at der har været ”tekniske problemer” med firmaets hjemmeside. Derfor kan du fastholde dit køb, og det pågældende lavprisvarehus kan dermed forpligtes til at købe bilerne hos en anden leverandør og sende dem til dig eller til at betale skadeserstatning.
Lavprisvarehuset har efter vores vurdering ikke taget et klart og forståeligt forbehold i det vilkår, der fremgår af din ordrebekræftelse, for annulleringen har intet med ”ordremængde” at gøre.
Hvis du fastholder købet og kræver et skriftligt svar, kan lavprisvarehuset som omtalt vælge at købe pedalbilerne hos en anden leverandør for at opfylde den indgåede købsaftale. Nægter lavprisvarehuset at gøre det, kan du selv købe bilerne et andet sted og forsøge at få lavprisvarehuset forpligtet til at betale prisforskellen.
Kan du ikke komme overens med lavprisvarehuset, har du mulighed for at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, hvor du efter de nye regler først skal via Center for Klageløsning.
J.G./E.F.