Da jeg for nylig ville købe en vare i en forretning, viste det sig, at den var udsolgt. Butikken tilbød at skaffe varen igen, men kun hvis jeg betalte varen på forhånd, hvilket jeg gjorde.
Jeg fik en faktura, hvor der er tilføjes, at der ikke er bytte- og fortrydelsesret på varer, som bestilles af butikken efter ønske fra kunderne.
Efter min opfattelse sætter butikken købelovens regler ud af kraft på den måde.
Er det korrekt?
Skal der ikke gælde det samme for alle varer, som en butik sælger?
"N.G."
Svar:
To gange NEJ!
Efter dansk lovgivning får du og alle andre kunder ingen automatisk fortrydelses- eller bytteret, når der købes varer i en butik. Her er udgangspunktet, at købt er købt, og det er bare ærgerligt, hvis kunden ser den samme vare væsentligt billigere i en anden butik.
Du har ikke krav på at fortryde købet eller få varen byttet, medmindre den pågældende butik selv har indført sådanne ordninger. Og hvis butikken har indført en sådan ordning, kan den fuldt ud lovligt være indskrænket til kun at gælde visse varer, fx alle varer over et vist beløb.
Ligeledes står det butikken frit at indføre bytte- og fortrydelsesret på de varer, der er i butikken, men ikke på varer, som bestilles efter ønske fra kunderne.
Hvis du vil sikre dig fortrydelsesret, kan du gøre det ved at købe dine varer per fjernsalg, fx i de elektroniske butikker på Internet. Her er det nemlig bestemt i loven, at kunderne får fortrydelsesret. J.G./E.F.