For nylig faldt jeg for en annonce for et helsekostprodukt, fordi en kendt person reklamerede for det, og fordi jeg havde de samme problemer, som han var blevet hjulpet af med ifølge artiklen. Jeg bestilte produktet og har modtaget den første pakke i et løbende abonnement.
Nu siger en af mine venner, at jeg gør klogt i straks at sende produktet tilbage, for han kender flere, der har haft store problemer med at komme ud af deres aftaler, når de har købt sådanne produkter på nettet. To af hans venner er blevet rykket af inkassofirmaer, selv om de bevisligt har opsagt aftalerne.
Har I erfaringer med de firmaer, der sælger helsekost på nettet?
Gør jeg klogt i at sende produktet tilbage?
Der står ikke noget om fortrydelsesret i den skrivelse, der er med i pakken. Men jeg har vel fortrydelsesret?
”A.B.”
Svar:
NEJ!, TJA! og JA!
Da vi aldrig har købt sådanne produkter i abonnement på nettet, har vi ikke personligt erfaringer med det. Men vi har derimod erfaringer med nethandel via de mange brevkassespørgsmål, som vi har fået gennem årene.
Der er folk, som kommer i klemme, når de handler på nettet, men det er der også ved al mulig anden handel, fx i butikker, for der er såvel seriøse forretningsfolk som platugler inden for al handel.
Vi kan ikke svare på, om du ”gør klogt i at sende produktet tilbage”. Men vi kan give dig et klart svar på, at du har ret til at gøre det, for du har 14 dages fortrydelsesret.
Her får du reglen om, hvad du skal gøre for at fortryde købet:
”Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den erhvervsdrivende påhviler forbrugeren”.
Hvis du vælger at bruge din fortrydelsesret, gør du klogt i at returnere varen som anbefalet post og gemme en kvittering for afsendelsen.
J.G./E.F.