Jeg købte for 19 måneder siden en ny mobiltelefon, men nu kan jeg ikke genoplade batteriet. Derfor har jeg bedt forretningen udskifte batteriet gratis, da jeg har to års garanti efter loven. Men det nægter forretningen og påstår, at batteriet har fået fugt, så det er min egen skyld, at det ikke længere kan lades op.
Er der ikke to års garanti på alle nye varer?
Er der et sted, hvor jeg kan klage?
”S.V.”
Svar:
BÅDE-OG! samt TJA!
Efter reglerne om forbrugerkøb er der ikke ”to års garanti” – som du skriver – men derimod en reklamationsfrit på to år, og den misforstår mange forbrugere. Den opfattes på den måde, som du giver udtryk for. Nemlig så forretninger gratis skal udbedre alle fejl og mangler, der viser sig inden for de første to år efter et køb. Men købeloven indeholder tillige en såkaldt formodningsregel, og den går populært sagt ud på følgende:
”Hvis der inden for det første halve år fra købet viser sig at være fejl eller mangler ved det købte, så antages de at have været til stede fra det tidspunkt, hvor varen blev købt, medmindre forretningen kan bevise noget andet (og det vil typisk være umuligt for forretningen).
Viser fejlene sig derimod først efter et halvt år, så er det i stedet forbrugeren, der skal sandsynliggøre, at fejlene har været der hele tiden (og det vil ofte være umuligt for forbrugeren)”. Efter det oplyste kan du næppe løfte den omtalte bevisbyrde og dermed sandsynliggøre, at batteriet har været dårligt hele tiden. Derfor står du med en sag, som du næppe kan vinde.
Forbrugere kan ikke længere klage direkte til Forbrugerklagenævnet. I stedet skal sagen først indbringes for Center for Klageløsning, og kun hvis det ikke giver resultat, kan sagen – mod at betale et gebyr på 400 kr. – indbringes for Forbrugerklagenævnet.
Hvis en forbruger vil benytte den omtalte klagemulighed, skal den pågældende væbne sig med tålmodighed. Der kan gå et halvt til et år, før der kommer en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.
Da et mobilbatteri typisk koster omkring 100 kr., gør du sandsynligvis klogest i glemme alt om dine klagemuligheder og købe et nyt.
J.G./E.F.