Mit et år gamle køleskab har aldrig lukket ordentligt, og det har jeg klaget over, lige siden jeg købte det. Serviceværkstedet har været på besøg for 5. gang og forsøgt at reparere skabet. Men fejlen er der stadigvæk, og jeg har mistet troen på, at køleskabet overhovedet kan repareres. Derfor vil jeg ophæve købet.
Kan I oplyse, hvordan jeg gør det?
Kan I også oplyse, om jeg skal ophæve købet over for fabrikanten, leverandøren eller serviceværkstedet?
"T.P."
Svar:
To gange JA!
Du skal ophæve købet over for den forretning, der har solgt dig det pågældende køleskab, dvs. leverandøren.
Rent praktisk kan du sende forretningen et anbefalet brev, som du af bevismæssige grunde beholder en kopi af, og hvor du meddeler, at du ophæver købet og kræver dine penge igen, da det trods gentagne forsøg ikke er lykkedes at udbedre den fejl, der har været ved køleskabet, siden du fik det leveret.
Bed om et skriftligt svar inden for en vis frist, fx 14 dage.
J.G./E.F.