Jeg købte for et år siden en stor fladskærm, og den har virket fint indtil for nogle dage siden, hvor den nægtede at tænde. Derfor har jeg henvendt mig til forretningen for at få fladskærmen repareret på garantien.
Forretningen vil imidlertid kun tage imod fladskærmen, hvis jeg har fakturaen med. Og det kan jeg ikke, for jeg aner ikke, hvor jeg har lagt den.
Har forretningen pligt til at finde min faktura i systemet?
Kan en forretning tage et gebyr for at finde en faktura?
”P. H.”
Svar:
NEJ! og JA!
Forretningen har ikke pligt til at finde din faktura, men os bekendt forsøger de fleste forretninger alligevel at gøre det.
Juridisk set er der intet til hinder for at tage et gebyr, der svarer til forretningens tidsforbrug, hvis den skal finde en faktura for en kunde.
Har du betalt varen med dit kreditkort, kan du se datoen i din netbank. Dermed har du noget mere konkret, som forretningen kan gå efter for at finde din faktura.
J.G./E.F.