Min samlever og jeg bestilte for flere måneder siden to flybilletter til Las Palmas på Mallorca, og vi betalte straks for billetterne. Nu har vi modtaget en e-mail, hvor lavprisselskabet skriver, at der er indført en lufthavnsskat i Spanien, og at den vil blive trukket automatisk på det betalingskort, som vi benyttede ved bestillingen. Dog kan vi, hvis vi ønsker det, vælge at afbestille de to flybilletter og få vores penge retur.
Kan et flyselskab efterfølgende opkræve en sådan skat hos kunderne?
Der er ikke tale om et stort beløb, men vi finder fremgangsmåden forkert, da vi via en anden Internetside har bestilt hotel på Mallorca.
"T.S."
Svar:
MÅSKE!
Hvis det fremgår af det pågældende flyselskabs betingelser, at det har forbeholdt sig ret til at opkræve lufthavnsgebyrer og -skatter, som bliver pålagt efter købet, men inden afrejse, så har det ret til at gøre det.
Når I bestiller flyrejser og hotelophold via Internet, gør I altid klogt i at læse de vilkår, der gælder for bestillingerne. Det er nemlig de vilkår, der afgør, om der efterfølgende kan opkræves yderligere beløb hos jer.
På de fleste hjemmesider skal I sætte kryds ved, at I har læst vilkårene, inden I kan få mulighed for at gennemføre et køb. Og hvis det er tilfældet hos det pågældende lavprisselskab, så har det sikret sig, at vilkårene gælder for jeres køb af de to flybilletter.
J.G./E.F.